joi, 3 ianuarie 2013

Originile hip-hop-ului romanesc

    Ca să începem 2013 în formă şi pentru că blogul trebuia să inceapă cu asta, chiar dacă cunoşti sau nu trebuie sa umblăm prin istoria Hip-hopului. Am cules din mai multe site-ri precum http://voodoo.haipa.ro http://celcareasculta.wordpress.com   http://www.electroblogro.com



   Hip-hop-ul în România .La scurt timp după terminarea evenimentelor din anul 1989, evenimente ce au zguduit din temelii o naţiune întreagă, România a rupt lanţurile Estului, îndreptându-şi privirile spre Occident. La doar doi- trei ani după Revoluţie, atât sistemul politic, social cât şi toate ramurile economiei româneşti priveau modelul apusean deşi erau adânc înrădăcinate în cel socialist. Astfel, începând cu anul 1990, datorită instaurării democraţiei, deci a libertăţii şi a dreptului de a alege, hip-hop-ul a primit undă verde pe teritoriul ţării noastre. Pentru prima oară în istoria ei, România simţea influenţele hip-hop-ului
        Între anii ’91-’94 grupuri de tineri au început primele proiecte hip-hop din România, astfel formându-se primele trupe autohtone de hip-hop. Printre aceste trupe se numără: Vorbire Directă, Cimitiru’ Bellu, R.A.C.L.A., Paraziții, M&G, Demonii, Black Underground (actuala B.U.G. Mafia), Getto Daci, Il-egal, Morometzii, Delikt, Gangsta Clique, Getto Birds, Da Hood Justice, Pirats Klan, Marijuana, Brotha in Black, Asasinii Noii Ere, K.G.B., Renegații. Pe parcursul anilor ’90 multe dintre aceste trupe s-au destrămat, s-au unit sau si-au schimbat numele. Ca exemplu poate fi uniunea dintre Il-egal și Ghetto Birds, unde Puya de la Ghetto Birds și Sișu de la Il-egal au format trupa La Familia.  Un alt exemplu ar fi cel al trupei Demonii, din care făcea parte Uzzi, pe atunci sub porecla Drama. Trupa a dispărut definitiv după ce Uzzi a trecut sub tutela Black Underground, ce a devenit mai târziu B.U.G. Mafia. Trupele începeau deci, să apară. A fost momentul în care, încă, toate erau la acelaşi nivel şi toate se luptau să se ridice, ajutându-se între ele. S-a ajuns în punctul în care nici în România hip-hop-ul nu mai putea fi oprit, transformându-se încet dar sigur într-un fenomen cu o acoperire naţională, chiar dacă trupele bucureştene dominau.
         „Rapsodia efectului defectului” este numele primului album de hip-hop din România, album aparţinând trupei R.A.C.L.A., lansat în anul 1995. Au urmat, în acelaşi an, Paraziţii cu al ei „Poezii pentru pereţi” şi B.U.G. Mafia cu albumul de debut, intitulat „Mafia”. Ei au adus primele piese de rap lucrate ca şi concept pentru albume, reuşind să pună bazele hip-hop-ului românesc. Au fost cei care au turnat şi fixat temelia. Însă nu ar corect să afirm că singurii “vinovaţi” de tot ceea ce s-a întâmplat atunci au fost doar membrii trupelor mai sus amintite.
       Un alt personaj care a jucat un rol esenţial în lansarea hip-hop-ului în România a fost şi este Dj. Sleek, care poate fi considerat un adevărat pilon al întregii mişcări. În anul 1991 a realizat prima emisiune radiofonică de gen din ţară, la Radio Nova, intitulată Hip-Hop Radio Show. Realizator, mai târziu, al emisiunii Deep Beats de la Pro FM, Sleek se numără şi el printre fericiţii care au organizat primele concerte de rap din ţară.
           Între anii 1994-1996 au apărut o serie de trupe de rap care au făcut posibilă extinderea fenomenului hip-hop. Această extindere însă, a adus de la sine şi unele aspecte negative. Unul dintre ele poartă semnătura Consiliului Naţional privind Audio- Vizualul, care a sugerat posturilor de radio existente să înceteze promovarea subculturii transmise prin muzica hip-hop.Lovitura nu a fost una puternică şi asta se datorează faptului că formaţiile de gen ale momentului nu au fost promovate neapărat de posturile de radio legale ci de radiourile pirat.
             În ’95 au apărut două grupări, prima fiind R.A.N.-S. (RĂCNETUL AGONIEI NAȚIONALE – SINDICAT) care îi avea în componență pe: R.A.C.L.A., Paraziții(până in 1997), Delikt, Da Hood Justice, Klansmen și Getto Daci, reprezentând East Coast și abordând un stil mai direct, social. A doua grupare este Cartelul, având în componență pe: B.U.G. Mafia, La Familia, Marijuana, Gangsta Clique, Brotha in Black, M&G și Demonii, reprezentând West Coast și abordând un stil ce descrie viața de cartier, viața făcând bani, având un accent comercial. Între cele două grupări au fost mici conflicte între anumite trupe.Viaţa lor a fost una scurtă, deoarece trupele membre au preferat să acţioneze, mai mult sau mai puţin, independent.
       Începutul anilor 2000 reprezintă un nou început pentru hip-hop-ul românesc. Apar nume noi care se afirmă în underground-ul autohton şi apar noi albume ale trupelor deja cunoscute. 
  Paraziţii scot “Iartă-mă”-2000, “Categoria Grea”-2001, “Shoot Yourself”-2001, “În focuri”-2002, “Bad Joke”-2002, “Irefutabil”-2002, “Jos Cenzura”-2004, “Primii 10 Ani”-2004 şi primele albumele solo: “Sindromul Tourette”-Cheloo-2003, “Condoleanţe”-Ombladon-2004. Paraziţii în această perioadă promovează anumite nume în Hip-Hop, precum Anonim (Guess Who, Zekko) care neoficial s-a destrămat, Guess Who urmând calea solo, Spike a scos albumul de debut sub 20CM; Nimeni Altu’ care a devenit în prezent unul din cei mai respectaţi rapperi din ţară; Griffo a avut colaborari cu Paraziţii, Anonim şi alte nume, el este fondatorul primei reviste hip-hop din ţară: “Blackout” având totuşi puţine numere datorită bugetului 0, fiind gratis online.Raku a scos primul său album solo, “În Mediu Vitreg” alături de Facem Records în 2001. CTC-ul alături de restul Facem Records a ieşit la lumină cu “Secretul din Atom” în 2002. Bitză a scos “Sevraj” în 2004. Veritasaga au scos albumul de debut ”Punct. Şi de la Capăt” în 2003. Alte nume precum B.U.G. Mafia, La Familia au scos albume.
       Ce a mai ieşit după 2005 nu cred că mai are nevoie de introducere, hip-hop-ul devenind mai mediatizat ca niciodată.